tijdens het werk heb ik meestal copy van rijbewijs en paspoort bij me, als ik orgineel mee zou nemen kan ik iedere maand nieuwe gaan kopen omdat het dan niet meer leesbaar is.
Paspoort, rijbewijs en verblijfsvergunning heb ik altijd bij me.. tenzij ik op stap ga.. en daar gaat het nou net om volgens mij . Maar ja ik verlies het liever niet.
Fair enough. Nou ja, de agenten in Hillegom ken ik allemaal bij naam en gezicht, dus ik ben niet zo snel wantrouwig… In een andere plaats zal ik inderdaad gelijk naar de reden en naar de ID van de vragende partij vragen.
en @ Nijntje, nee dan vraag ik heel beleefd; mag ik Uw ID dan eerst even zien.
ieder Jan met de korte achternaam (en dan bedoel ik dus niet Jan Dak) kan een politiepakje aantrekken en mij om mijn ID vragen. en een reden wil ik ook weten!
Ik heb niet altijd mijn id op zak. Mijn rijbewijs zit in een tas die ik vaak bij heb als ik uitgebreid ga winkelen of met de auto weg ga. Mijn paspoort zit daar ook in. Als ik even weg ga in het weekend bijv. dan heb ik hem bijna nooit bij me (uitzondering als het wel zo is).
ik zelf heb altijd een id kaart op zak
dit omdat ik dus altijd mijn portemonee bij me heb daar zit onder andere mijn rijbewijs en id kaart in bankpas etc etc etc.
voordat de regelgeving van kracht ging dat je dus verplicht bent om je id kaart bij je te hebben liep ik er al mee
je ziet er te jong uit, dan zou ik bijna gaan roepen: FOTO
maar daar draait dit topic niet om:
ik heb mijn ID ALTIJD op zak. of ik moet onverhoops mijn portemonnee vergeten zijn. dit gebeurt bijna nooit, ik check mijn zakken altijd voor dat ik thuis weg ga.
en ik heb zoiets van waarom zou ik het niet bij me hebben, ik heb toch niets te verbergen? ik heb geen strafblad iedereen mag alles van me weten (behalve me PIN) dus ik ben niet bang voor oom agent.
mijn eerste reactie op een agent die vraagt om mijn ID zal trouwens altijd zijn; alleen als ik die van U eerst mag zien
Ik heb meestal mijn portemonee in en daar zit mijn ID ook in. Ik heb m zowiezo mee als ik uit ga, want ik zie er schijnbaar veel te jong uit (Bij sommige uitgaansgelegenheden vragen ze nog steeds of ik wel 16 ben en of ik me even kan legitimeren… en dan ben je 23!)
Ben trouwens, naast portiers en bij de slijter als ik weer eens een fles whiskey nodig heb, nog nooit gevraagd naar mijn ID.
ikke heb mijn paspoort echt niet altijd bij me. zeker als ik weet dat de kans dat ik em verlies of gejat groot is dan laat ik em liever thuis. Ik beweer dan wel tegen meneer de agent dat ik 13 ben. Op die leeftijd hoeven de kinderen geen ID mee te nemen dus hoe kun je dan controleren dan iemand 13 is?
Handig he, niet zo groot zijn
Ik heb mijn ID-kaart altijd mee. ok, bijna altijd dan. Zit in mijn portemonnee, samen met verzekeringspas, bibliotheekpas, giropas, schoolpas… Allemaal van die dingen die vna tijd tot tijd nuttig zijn mee te hebben.
Ik werd overigens gister om mijn ID gevraagd.. Bij de slijter
PS er zijn toch wel leukere engel-smilies dan die? )
Heb me portemonee en sleutelbos altijd bij me. in portemonee zitten o.a. ziekenfonds- en id kaart. Rijbewijs/kentekenbewijs heb ik zelden bij vanwege formaat. verder behoort een gsm tot de standaarduitrusting.
Ik heb bijna altijd een ID bewijs bij. M’n paspoort zit standaard in de binnenzak van mijn jas en mijn rijbewijs heb ik altijd in m’n kleine rugzakje zitten. Een enkele keer kan het voorkomen (in de zomer) dat ik mijn jas niet aan heb en een andere tas meeneem dan m’n rugzakje en vergeten ben om dan m’n rijbewijs in die andere tas te stoppen. Maar dat gebeurt echt maar zelden, dus in principe kan je stellen dat ik altijd wel een ID bewijs bij me heb.
Ik had trouwens al altijd een ID op zak, nog voordat die regel uberhaupt ingevoerd werd (of zelfs maar bekend gemaakt was), dus wat dat betreft is er sowieso weinig veranderd voor me.
Ik heb mijn ID uit principiële overwegingen altijd bij me.
Ik schaam me niet voor wie ik ben, en als er in de straat naast me iemand neergestoken wordt ben je als burger moreel verplicht voor je identiteit, en dus je mogelijke onschuld, uit te komen. Daarnaast vind ik het een erg prettige gedachte dat - mocht mij iets overkomen (ongeluk, of epilepsie, weten jullie nog?) - dat meteen gezien kan worden wie ik ben, zodat mensen meteen contact kunnen opnemen met betrokkenen.
Daarnaast vind ik het kwijtraken een uitermate zwak argument dat zeker niet opweegt tegen de bovenstaande argumenten. Ik ben in al die jaren nog nooit mijn id (of een ander willekeurig pasje) kwijtgeraakt, ook niet op feesten of in disco’s. Gewoon een kwestie van goed opbergen in diepe broekzakken waar niemand bijkan. Kwijtraken zegt meer over de slordigheid van de gebruiker dan het protocol waar je je aan moet houden.
ikke heb mijn paspoort echt niet altijd bij me. zeker als ik weet dat de kans dat ik em verlies of gejat groot is dan laat ik em liever thuis. Ik beweer dan wel tegen meneer de agent dat ik 13 ben. Op die leeftijd hoeven de kinderen geen ID mee te nemen dus hoe kun je dan controleren dan iemand 13 is?
Vanochtend was het dan eindelijk zover. Ik werd voor het eerst naar m’n identiteitskaart gevraagd. Niet door de politie, maar door een inspecteur van de Telegraaf. Deze heeft geen bevoegdheid om boetes uit te delen als je het niet bij je hebt, dus er was niets aan de hand, maar hij wilde graag van iedereen weten of men de identiteitskaart bij zich had.
Ik had hem dus niet bij me. En dat heb ik nooit. Uit principiële redenen. (Let wel, alleen ‘s ochtends dus tijdens het kranten bezorgen, overdag loop ik wel met m’n rijbewijs rond). De kans dat ik m’n paspoort of portemonnee ‘s ochtend verlies is toch wel redelijk groot. Het is me al verscheidene keren overkomen dat ik wat kwijt geraakt ben en wil dus niet het risico lopen dat ik het kwijt raak. Want dan ben je nog veel meer geld kwijt dan de boete van 50 euro.
Wat wil het geval namelijk, als je je identiteitskaart kwijt bent moet je tegenwoordig een boete betalen. Dat opgeteld bij je nieuwe identiteitskaart of paspoort, ben je een stuk duurder uit dan de boete.
Daar komt bij, dat ik m’n paspoort of rijbewijs wel mee zou nemen, je ook nog eens de kans hebt dat je een regenbui op je kop krijgt (Wat me regelmatig overkomt) waarna je als een verzopen kat weer thuis komt. Alles nat, en dan ook je paspoort of rijbewijs. Mag je ook weer een nieuwe gaan halen, want beschadigde exemlaren zijn niet rechtsgeldig.
Al met al genoeg redenen om ‘s ochtends tijdens het kranten lopen geen kaart mee te nemen. Die boete neem ik dan voor lief.
Wat doen jullie? Dragen jullie een ID altijd bij je? Of helemaal niet? Ik ben wel benieuwd hoe ‘ingeburgerd’ het al is.