Turkije is en blijft het grote doorvoerland naar Azié. En gezien het feit dat de scheepsoverslag naar het achterland van Azié voor 85% door Turkije moet, en gezien het feit dat Europa zich absoluut niet kan permiteren dat dit achterland wegvalt voor de handel uit Europa, met opkomende economieén als India en China. EN Dames en Heren, gezien het niet over het hoofd te kijken FEIT dat politiek en geld nu eenmaal altijd samengaan, nog niet eens geproken over de militaire betekenis van het land voor Europa en bovenal Amerika, is er in principe allang een besluit genomen.
U hoeft alleen maar te kijken naar het gesteggel van de afgelopen maanden, één telefoontje uit Washington, en alle neuzen staan direct weer één kant op. En die Amerikanen zal het voor de rest een rotzorg zijn wat voor een zooitje het in Europa wordt, zolang hun belangen maar zijn veilig gesteld. Dus went u er maar vast aan, wij worden, voor zover we dat al niet zijn, een Turkse provincie.
Ik heb ook totaal niet de behoefte om naar Turkije op vakantie te gaan, dus dat scheelt dan alweer. En dan nog: het feit dat ik tegen toetreding tot de EU ben, hoeft toch nog niet te zeggen dat het hypocriet is om er op vakantie te gaan? Ik ben dit jaar naar Mexico op vakantie geweest, zullen we dat land dan ook maar bij de EU vragen? :p
Moet je eerlijk bekennen dat het me niet echt trekt om naar Turkije op vakantie te gaan. Nou ja, laat ik zeggen, voor de historie lijkt het me nog wel eens interessant. Maar het ‘overaardige’ van de bevolking daar staat me héél erg tegen. Ik krijg al de kriebels als ik die verhalen hoor van recente vakantiegangers.
Maar wel massaal naar Turkije op vakantie, hypocrieten zjn zulke denkers, en die cultuur is veel rijker dan die van ons met onze klompies en shit. Welke islam, buiten een paar dingetjes zijn ze doodnormaal en democratisch. Begin je maar zorgen te maken wannneer Marokko wil toetreden (k… mocro’s)
Je hebt een punt Inge .. maar van de andere kant, als we een land dat toch voor het overgrote deel in Azië ligt -en dus sowieso al meer banden met Azië heeft dan met Europa, wat ook wel uit de geschiedenis en de heersende cultuur blijkt- gaan toelaten, waar ligt dan nog de grens? Moeten we dan straks ook Israel gaan toelaten, omdat dat altijd zo op Europa geörienteerd is geweest? Of laten we meteen Marokko er ook bij betrekken, er wonen immers zoveel Marokkanen in Europa en het ligt -op de straat van Gibraltar na, maar hey, wie let daar nou op? Dat is nog niet eens zo breed als het Kanaal...- zowat tegen Spanje aan?
Heb nog wel een argument (want t blijft hier toch ook ‘nja oke.. maar als dit en dat en zus en zo’ waar ik natuurlijk achter sta);
jullie zeggen; Turkije ligt voor 95% procent in Azië. Dat lijkt me juist een mooi argument om ze wél bij de EU te laten. Om een brug te vormen tussen de Europese en de Arabische wereld. Als we ze nl niet toelaten tot de EU, en dus een keihard “nee, je bent te vreemd voor ons” laten horen, zal het land zich steeds meer naar de andere kant keren. En de Arabische landen zullen Turkije wel verwelkomen. Ik weet echter niet of iemand, EU of Turken, daar beter van wordt.
Het grootste gedeelte van de Turken in Turkije zijn echter volkomen westerse mensen, die in bikini op het strand liggen. De cultuurverschillen met het grootste deel van de bevolking zijn helemaal niet zo groot.
Tot zover de mening van de figuren die nooit verder gekeken hebben dan de stranden van Antalya of de bazar van Istanbul. Het Koerdische deel van Turkije is veruit het armste deel van de Europese Unie, mocht het willen toetreden. De illusie dat Turkije verwesterd is geldt alleen voor de gebieden die toeristisch aantrekkelijk zijn. Daarbuiten (80% van het land) is dat absoluut niet zo. Niks tegen de cultuur die daar heerst, maar het lid worden zal leiden tot een bodemloze put geld waar geen enkele verbetering in komt door de heersende corruptie aldaar. Laten de Turken eerst eens zorgen dat ze daar de zaakjes op orde krijgen, dan praten we verder.
Daarnaast is het ronduit onacceptabel dat Turkije weigert een toekomstig bondgenoot te erkennen. Moet je je eens voorstellen wat er gebeurt als Nederland doet alsof België niet bestaat.
Verder: het niet handhaven van de mensenrechten is onacceptabel. Zolang dat niet verandert moet toetreding geblokkeerd worden. Ik waardeer daarom ook de mening van Oostenrijk, dat geëist heeft dat onderhandeling niet automatisch betekent dat het land ook daadwerkelijk lid wordt. Ik snap daarom ook niet dat onze VOLKSvertegenwoordiging geweigerd heeft de mening van het volk weer te geven. En niet alleen Nederland, vele landen met hen.
Daanaast heeft de EEG/EG/EU haarzelf ook flink in de vingers gesneden natuurlijk. Veertig jaar geleden al beloven dat het land lid mag worden en nu pas beginnen met de onderhandelingen is ronduit hypocriet. Had dan niets beloofd.
Ik ben niet direct tegen, mits aan bovenstaande voorwaarden is voldaan. Er is een gedeelte van het land klaar voor toetreding, maar een groot gedeelte nog lang niet.
(zo zeg, en niks gezegd over genocide tegen Armeniërs en de islam)
Ik heb opzich niets tegen Turkije. En het feit dat het de Islam daar de belangrijskte godsdienst is, dat boeit me ook al niet zo (laten we eerlijk zijn, als je gaat kijken naar mensen die *daadwerkelijk* nog in een religie geloven, zal het niet zo heel gek lang meer duren of in Nederland en bijv. ook Duitsland is de Islam ook de grootste godsdienst...).
Dan heb je wel dat mensenrechten probleem, maar goed, de onderhandelingen zijn net pas begonnen, voordat ze daarmee klaar zijn, zijn we 10-15 jaar verder en dat lijkt mij genoeg tijd om op dat punt orde op zaken te stellen.
En toch ben ik tegen toetreding… waarom? Om de doodeenvoudige reden dat Turkije voor het overgrote deel in Azië ligt. En ook in de historie -voor zover ik weet- altijd meer op Azië gericht was, dan op Europa. Waarom dan ineens toetreden tot de Europese Unie, terwijl ze daar feitelijk nauwelijks banden mee hebben (ja, op al die Turken die geëmigreerd zijn hiernaar toe na dan)?
Het grootste gedeelte van de Turken in Turkije zijn echter volkomen westerse mensen, die in bikini op het strand liggen. De cultuurverschillen met het grootste deel van de bevolking zijn helemaal niet zo groot.
O nee? Ben je wel eens op het platteland van Turkije geweest? Daar is een vervoersmiddel van gemiddeld 1 pk nog normaal… Zelfs in de steden is er nog een gigantisch cultuur verschil met de westerse samenleving. Een paar badplaatsen zijn redelijk verwestert, maar verder is het gewoon een land dat meer bij Azië danwel het Middenoosten past als je het mij vraag.
Inge - 05 October 2005 11:18 AM
Maar die mensenrechten, daar heb je wel een punt. Natuurlijk moet dat veranderen, dat geldt voor ieder land dat toe wil treden.
Lijkt me duidelijk
En de investeringen, tsja, dat geldt ook voor de hele groep die er 1 mei 2004 bijgekomen zijn. En die mochten ook meedoen, toch?
Daar zit volgens mij ook een te groot gat tussen en hadden volgens mij ook niet toe mogen treden, maarja… ze vragen het mij niet
:zip:
En dat ze “eerst maar eens wat aan hun cultuur” moeten doen? Ik weet niet hoe je dat precies bedoelt, maar klinkt niet echt gastvrij. “Wordt eerst maar zoals wij, dan denken we er wel over na.” Nee, zo werkt dat niet.
Landen kunnen door meer met elkaar om te gaan wel dichter bij elkaar komen te liggen, dus het evrschil tussen de culturen wordt dan min of meer weg genomen…
We hebben hier vorig jaar met ons debatteam voor de competitie Op weg naar het Lagerhuis veel over gedebatteerd, maar we kregen haast nooit een goede discussie omdat we het er allemaal wel over eens waren; Turkije is welkom in de EU, maar onder voorwaarden. En wat die voorwaarden zijn, daar gaat het dus om. Wat mij betreft zijn die precies hetzelfde als hoe ze er al liggen, en waar alle landen zich aan moeten hebben houden.
Dan hoor je volgens dit onderzoek dus bij 15 % van de bevolking van Nederland. Iets wat men in Den Haag volgens mij moet beseffen. Als de meerderheid van de bevolking iets niet wil, moet er eigenlijk ook een meerderheid in de kamer tegen zijn, want ze zijn onze vertegenwoordiging (maar dat zijn ze al een paar ambtstermijnen geleden vergeten denk ik). :shut:
Maar die mensenrechten, daar heb je wel een punt. Natuurlijk moet dat veranderen, dat geldt voor ieder land dat toe wil treden.
En de investeringen, tsja, dat geldt ook voor de hele groep die er 1 mei 2004 bijgekomen zijn. En die mochten ook meedoen, toch?
En dat ze “eerst maar eens wat aan hun cultuur” moeten doen? Ik weet niet hoe je dat precies bedoelt, maar klinkt niet echt gastvrij. “Wordt eerst maar zoals wij, dan denken we er wel over na.” Nee, zo werkt dat niet.
We hebben hier vorig jaar met ons debatteam voor de competitie Op weg naar het Lagerhuis veel over gedebatteerd, maar we kregen haast nooit een goede discussie omdat we het er allemaal wel over eens waren; Turkije is welkom in de EU, maar onder voorwaarden. En wat die voorwaarden zijn, daar gaat het dus om. Wat mij betreft zijn die precies hetzelfde als hoe ze er al liggen, en waar alle landen zich aan moeten hebben houden.
Nee, niet op het forum hier, hier is iedereen welkom. Maar wat blijkt?! 85% van de Nederlanders wil niet dat Turkije bij de Europese Unie komt.
En om eerlijk te zijn, ben ik het daar heel erg mee eens. Ik val dus ook onder die 85%.
En waarom vraag je je af. Nou, naar mijn mening is Turkije totaal geen land wat past bij de landen in de Europese Unie. Het cultuurverschil en manier van denken van dat land is vergeleken met onze westerse landen op dit moment nog veel te groot.
Wat krijg je dus straks. Ze worden één van de grootste landen van Europa, met evenzoveel rechten dus. Daarmee kunnen ze opeens macht gaan uitoefenen op andere lidstateten die een totaal andere manier van denken hebben.
Daar komt bij dat het land behoorlijk wat investeringen kan gebruiken om het land weer een beetje uit haar ‘slop’ te trekken, iets wat wel opgehoest moet gaan worden door de andere EU landen.
Nee, laat ze eerst maar eens wat aan de mensenrechten gaan doen daar, aan hun cultuur en dan valt er denk ik nog wel eens te praten.